Musiklærer-inspiration


MUSIKLÆRERINSPIRATION


Fremfor altid at skulle planlægge sin musikundervisning fra time til time (selvom man har en årsplan at navigere efter) er det en stor fordel at kunne køre nogle gode forløb, der strækker sig over en kortere eller længere periode. Nedenfor er der eksempler på forløb, som jeg kører med klasser på mellemtrinnet, og som kører godt. Dem er du velkommen til at gøre brug af, sålænge du ikke anvender dem til kommercielle formål. Forløbene er sat i forhold til Forenklede Fælles Mål.

MUSIKUDØVELSE

"I HAVANA" FRA BOGEN "SAMMENSPIL MED QR-KODER"
Her har du et gratis sammenspilsforløb fra bogen "Sammenspil med QR-koder". Nummeret er "I Havana", et herligt og sjovt latinnumer velegnet for 4.-5.- klassetrin. Du får tekst, noder, becifringer, formskema samt et ark med QR-koder, der via en smartphone eller tablet giver eleven adgang til instruktionsfilm til alle de musikalske roller. God fornøjelse!

Link til I Havana

PERCUSSION MED ROTATION
Her er et link til et undervisningsforløb, jeg kalder for "Percussion med rotation." Eleverne selvinstrueres ved forskellige "stationer" til en cha cha cha rytme på forskellige percussion-instrumenter, hvorefter man laver sammenspilsrotation på percussion. Selvinstruktionen foregår via en smartphone eller tablet vha en QR-kode, der skannes.
Få nærmere beskrivelse af konceptet her:

Percussion med rotation-forløb


MUSIKALSK SKABEN


VOICE-DANCE IMPROVISATION

Der er områder indenfor Forenklede Fælles Mål, der kan forekomme svære at leve op til, bl.a. når det gælder den skabende del af bevægelse. Men her er et forløb hvor man arbejder med voice-dance improvisation med udgangspunkt i danser og koreograf Tandy Beal og musiker og komponist Bobby McFerrin.



SCENEN ER DIN
Her er et link til et oplæg, som altid har været meget fedt at arbejde med og som børnene virkelig godt kan lide, nok primært til mellemtrinnet. Jeg kalder det "Scenen er din" efter Bubbers program for mange år siden med samme titel. Her kan man måske opdage et talent, man ikke vidste man havde, dyste i grupper mod hinanden indenfor forskellige kategorier som sang, dans, komposition, band, stomp, stand-up m.m. Som optakt til forløbet kan man evt. vise nogle af de mange videoklip der ligger på forsiden af denne blog med unge talenter indenfor diverse instrumenter og stilarter. Her er linket:

Scenen er din oplægget

KOMPOSITION


HVORDAN SKRIVER MAN ET FEDT RAPNUMMER? (ide: Bjarne List Nissen)
Her er linket:

Skriv et fedt rapnummer

Et andet godt redskab, hvis man skal lave sin egen rap med sit helt eget groove er "rapmaskinen", som findes på følgende link

Rapmaskinen

Incredibox er også en fed måde at lave sit eget rapnummer på:

http://www.incredibox.com/v2/

EVERYDAY LOOPER
EveryDay Looper er et vidunderligt lille program til iPad, iPhone og iPod Touch, der er alle de få kroner værd, som det koster. Kort fortalt er ideen, at et lille forløb køres i ring, „loopes“. Man kan så indspille spor oveni, regulere styrken af hver enkelt spor, samle spor og slette spor.

Demonstration af Everdyday Looper

Se Jesper Juellund Jensens vejledning:

Juellunds tutorial

MUSIKFORSTÅELSE (musikhistorie/musikoplevelse)


FREMLÆG EN KLASSISK KOMPONIST (VHA. VOKI)
Her er et oplæg til at arbejde med en klassisk komponist og fremlægge bl.a. ved hjælp af en Voki-karakter. Kopier følgende link ind i din browser eller skan nedenstående QR-kode:

Link til projektarbejde om klassiske komponister


MINIMALISME/DEN NY (KLASSISKE) MUSIK 
Følgende link giver adgang til et undervisningsforløb om minimalisme, som jeg selv har lavet:
Baggrund for minimalismen 
Trin for trin



TCHAIKOVSKYS VIOLINKONCERT/FILMEN "KONCERTEN"
Hvordan får man en skoleklasse til at lytte til Tchaikovskys violinkoncert, på en måde så de er naglet fast til musikken? Det vil jeg gerne give et bud på. Her er linket til oplægget:

Oplægget


DEN RYTMISKE MUSIKS RØDDER
Jeg har lavet en Eksplain Everything om de sortes musik og den rytmiske musiks rødder. Der er indlagt små lette øvelser undervejs. Er efterfølgende kommet i tanke om, at man i forbindelse med at eksemplet med call and response-rytmen forklares på videoen, bagefter kunne lave en øvelse med trommer, hvor man prøvede at efterligne call and response-princippet.

Her er linket:

Den rytmiske musiks rødder

PS! Jeg plejer som opfølgning på dette undervisningsforløb at vise uddrag af filmen "Standing in the shadow of Motown", som handler om, hvordan The Funkbrothers skabte den unikke Motown-sound og var  bagmændene bag en række hits, som de aldrig rigtig selv fik æren for. Filmen ender med en reunionkoncert med The Funkbrothers, hvor de spiller nogle af deres hits.

Som kronen på værket kan man spille et godt Motown sammenspilsnummer.


ANDRE RESSOURCER TIL MUSIKUNDERVISNINGEN

Mange rigtig gode ideer og indfaldsvinkler til at arbejde med klassisk musik for børn
Gabriella Meinert-Medici er på hendes blog meget optaget af, at få den klassiske musik ud til børn i skolen:
Gabriellas blog om klassisk musik

Norsk musiklærerforum
Prøv at tjekke "www.musikkpedagogikk.no" af - et norsk musiklærerforum med fokus på musikundervisning i grundskolen...



1 kommentar:

  1. Super spændende tilgang via voki.com. Den kendte jeg ikke. Der er vist ingen tvivl om musikundervisning i dag, kan gøres meget mere spændende end dengang jeg var barn..... Jeg arbejder selv med at få klassisk musik ud til børn via min egen blog http://genklange.blogspot.dk/
    Kig forbi hvis du skulle få lyst.
    Vh Gabriella Meinert-Medici

    SvarSlet