Peter Mikkelsen (en ven) og jeg har netop været i Herning, hvor vi har holdt møde med de to forlagsredaktører for Dansk Sang Ib Thorben Jensen og Jørgen Andresen. Vi skal i gang med en udgivelsesrække af sammenspilsmateriale, som uden at røbe for meget, vil gøre det meget lettere og mere overkommeligt at undervise i rytmisk sammenspil i grundskolen. Det startede med, at Peter og jeg tilfældigvis var på det samme kursus (vi underviser på hver sin skole) i pædagogisk it-vejledning, om hvordan man kan inddrage smartphones og tablets i undervisningen, og det var her vi fik ideen.
Det betyder også, at den bog jeg skriver på p.t. om uformel læring i skolens musikundervisning er sat på stand-by.
Det lyder absolut som en bog jeg skal læse.
SvarSletOg så pænt goddag i øvrigt. Jeg har besluttet mig for at udvide mine musikalske værktøjer til at kunne undervise i musik. Gerne i tråd med min egen musikalske opvækst. Jeg havde fornøjelsen af, at opleve Hr. Bernhard Christensen (B.H.), da jeg var elev på Den Lille Skole.
Som teenager drømte jeg mig til Århus, hvor jeg var overbevist om at de allsammen, ude på Friskolen, gik rundt dagen lang og spillede funk på koklokker og tamburiner. I mit tilfælde fungerede således, at omgivelserne (både lærere og elever) spillede musik for mig, viste mig akkorderne, og forsøgte at involvere mig fordomsfrit.
Resultatet var en ukontrollérbar nysgerrighed som fremmanede toner og rytmer som sprang ud af fingrene på mig, uden jeg selv vidste hvorfor. Teorien kom først på plads langt senere.
Denne næsten åbenbaringsagtige oplevelse finder jeg ganske interessant, da traditionelle spillelærere (med noder og fingersætning) havde en ringe effekt på mig. Sådan er vi alle sammen så forskellige.
I øjeblikket står jeg overfor en større udfordring; at indfange og tilegne mig nødvendig viden om musikalsk didaktik og pædagogiske værktøjer. Så hvis der er nogen her som har nogle erfaringer, de vil dele ud af, så fyr den endelig af.
"Hvorfor tager du ikke bare en uddannelse?" hører jeg nu nogen sige. Svar: Det gør jeg også, det går bare lidt langsomt, da jeg droppede tidligt ud af skolen, og turnerede land og rige rundt som keyboardmand i Kim Larsen & Bellami. Så i dag er jeg en mand på 46, der går på HF.
Jeg læser alt hvad jeg støder på om B.H og hans og andre ligesindedes vinkler på musik i dagligdagen, og dennes effekt på sindet og udviklingen.
Glæder mig til at læse jeres bog, også selvom den måtte vinkle ganske anderledes end ovenstående beskrivelser.
Mvh Mikkel Håkonsson
www.mhmusic.dk
Sejt projekt ken!
SvarSlet